loading...

فکت کوینز

آموزش جامع ارزهای دیجیتال و بلاک چین

آموزش حضوری ارزهای دیجیتال در اصفهان

فکت کوینز در راستای افزایش دانش همشهریان برای آموزش حضوری ارزدیجیتال در اصفهان اقدام به برگزاری دوره های حضوری و برگزاری کلاس آموزش ارز دیجیتال در اصفهان کرده است.

در دوره ی آموزش ارز دیجیتال در اصفهان با استخراج ، خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزها و کلیه ی مباحث ارزهای دیجیتال آشنا خواهید شد. در صورت تمایل می توانید با همکارا ن ما مشورت کنید.

factcoins بازدید : 34 پنجشنبه 19 فروردین 1400 زمان : 11:16 نظرات (0)

 

بسیاری از افراد قبل از ورود به حوزه رمزارز این سؤال را از خودشان میپرسند که آیا اصلاً بیت کوین یا ارزهای دیجیتال قانونی هستند؟؟ ما در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخگویی به این سؤال، شما را از رویکرد کشورهای مختلف درباب ارزهای دیجیتال با خبر سازیم.

 

 

تقریبا هیچ کشوری بیت کوین را غیر قانونی اعلام نکرده

با ورود انواع توکن ها به بازار و افزایش حجم سرمایه گذاری  در رمز ارزها ، قانون گذاران تصمیم گرفتند به خرید و فروش این دارایی ها نظارت بیشتری داشته باشند. تقریبا هیچ کشوری بیت کوین را غیر قانونی اعلام نکرده. اما این مسئله به این معنی نیست که بیت کوین  پول رایجی در کشور به حساب می آید. تا به امروز فقط ژاپن به چنین نتیجه ای رسیده است. با این حال ، این مسئله که بیتکوین پولی غیر قانونی است ، به معنای عدم استفاده از آن برای پرداخت هم نمی باشد. این امر بدان معناست که استفاده از این پول کاملاً اختیاری است. و به عهده خود خریدار و فروشنده است.

سایر حوزه های قضایی هنوز تصمیم خاصی در این زمینه نگرفته اند.نظر های متفاوتی در این خصوص وجود دارد. برخی ملل کوچکتر مانند زیمبابوه ، از اینکه به طور رسمی این رمز ارزها را قانونی اعلام کنند، مطمئن نیستند .نهاد های بزرگتری مثل کمیسیون اروپا ، معتقدند تأیید این مساله نیاز به گفتگو و مشورت بیشتری دارد.

در حالی که بانک مرکزی اروپا (ECB) معتقد است : ارزهای رمزنگاری شده هنوز به اندازه ای رشد نکرده اند که مقرراتی برایشان وضع شود. در ایالات متحده آمریکا هم این مشکل به خاطر نبود یک طرح نظارتی منسجم ،پیچیده تر شده است.

 

 

چه کسی قانونگذار است ، دولت فدرال یا ایالت ها ؟

 

موضوع مورد بحث بیشتر کشورها این است که آیا بانک های مرکزی مسئول نظارت به رمز ارزها هستند یا تنظیم کننده های مالی ؟در برخی کشورها این دو نهاد یکی هستند ولی در برخی دیگر نه. مثلاً در کشور های پیشرفته هر کدام از این نهادها مسئولیتها و مجوز های خاص خودشان را دارند.

 

مسئله مهم دیگر این است که آیا قوانین حوزه رمزارز باید بر مبنای ملی تنظیم شوند یا بین المللی؟

قوانین این حوزه باید دقیقتر و البته تفکیک شده مورد بررسی قرار بگیرند. برای مثال اصلاً رمز ارز یک کالا به حساب  می آید یا ارز؟ پولی قانونی است یا….؟  آیا مشاغلی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، نیاز به مجوز دارند؟  در برخی کشورها همه این مسائل با هم قاطی شده اند .اما هستند کشورهایی که هر کدام از این موارد را جداگانه بررسی می‌کنند.

در ادامه ی مقاله خلاصه ای از دیدگاه و نظر بعضی از کشورها درباب حوزه رمزارز فراهم شده. این لیست آخرین بار در ژوئیه سال 2020 به روز رسانی شده است.

 

  • بیت کوین در ایران

در آوریل سال 2018 ، بانک مرکزی ایران و یکی از اصلی ترین تنظیم کنندگان بازار آن اعلام کردند که مشاغل مالی نباید با بیت کوین یا هر رمز ارز دیگری سر و کار داشته باشند. علاوه بر این ،  طبق اخبار CoinDesk ، دولت ایران وب سایت های صرافی های رمز ارز کشور را فیلتر کرده است. در ماه مه سال 2020 ، پارلمان ایران پیشنهاد داد که قوانین قاچاق ارز باید شامل حال رمزارزها هم بشود.

 

  • استرالیا

دولت استرالیا از فناوری رمز ارز و بلاک چین حمایت کرده است. مقامات این کشور در سال 2017 ، اعلام کرند که این ارزها قانونی و مشمول به پرداخت مالیات می باشند.

در سال 2018 ، مرکز گزارشات و تحلیل تراکنش های استرالیا برای مبارزه با پولشویی و تروریسم مالی قوانین جدیدی وضع کرد. طبق آن  قوانین صرا فی های فعال کشور باید در AUSTRAC ثبت نام  کنند .در غیر این صورت جریمه خواهند شد. همچنین صرا فی ها موظفند کاربران خود را تأیید و سوابقشان را ذخیره نمایند.

 

  • آرژانتین

براساس قانون اساسی آرژانتین ، از آنجایی که بیت کوین توسط بانک مرکزی صادر نمی شود. پس قانونی نیست. علیرغم اکوسیستم قوی بیت کوین ، آرژانتین هنوز قانونی برای رمزارزها وضع نکرده .حتی بانک مرکزی درباره خطرات ناشی از آن هم هشدار داده است .

  • بنگلادش

در سال 2015 ، بنگلادش صریحاً اعلام کرد که استفاده از رمز ارزها جرم  است و معامله گران غیرقانونی بیت کوین از سمت مسئولان کشور تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

  • بولیوی

در سال 2014 ، بانک مرکزی بولیوی استفاده از رمزارز یا هر توکنی که دولت صادر نکرده باشد را ممنوع اعلام کرد.

    • کانادا

       

      آیا بیت کوین قانونی است؟

      رمزارز در کانادا

       

کانادا از اولین کشورهایی بود که قوانینی برای بیت کوین و این حوزه  وضع کرد. در سال 2014 ، کانادا لایحه C-31 را به تصویب رساند. این کشور “مشاغل ارز دیجیتال” را به عنوان “مشاغل خدماتی ” معرفی و آنها را ملزم به اجرای قوانین مبارزه با پولشویی و احراز هویت کاربر کرد .البته این قانون در انتظار صدور آیین نامه فرعی است. دولت کانادا مخصوصاً ذکر کرده که بیت کوین پول رایج کشور نیست .و سازمان امور مالیاتی کشور بسته به نوع فعالیت ،  برای معاملات بیت کوین مالیات در نظر گرفته است.

 

  • بیت کوین در چین

اگرچه چین بیت کوین را ممنوع نکرده ( رئیس جمهور این کشور شی جینپینگ تحولات بلاک چین را تحسین کرده) ،  ولی تنظیم کننده های مالی این کشور صرافی های  بیت کوین را  سرکوب کرده ا ند. در سال  2017 همه صرا فی های بیت کوین این کشور از جمله OKCoin ، Huobi ، BTC و ViaBTC  معاملات همه دارایی های دیجیتال به ازای یوان را به حالت تعلیق درآورند. همچنین به نظر می رسد که  دولت این کشور از برتری های ویژه ای مثل کسر مالیات و برق ارزان برای ماینرها ی بیت کوین صرف نظر کرده‌ است.

 

  • اکوادور

در سال 2014 ، در حالی که شورای ملی اکوادور بیت کوین و ارزهای دیجیتال غیر متمرکز را ممنوع اعلام کرد .بانک مرکزی قید کرد که تجارت آنلاین این ارزها ممنوع نیست. ولی هنوز ، بیت کوین پولی قانونی و روشی مجازی برای پرداخت کالاها و خدمات به حساب نمی آید.

 

  • دیدگاه مفتی اعظم مصر درباره بیت کوین

در ژانویه سال 2018 ، مفتی اعظم مصر اعلام کرد که به موجب قوانین شرعی اسلامی  و به دلیل ریسک این عمل ، تجارت رمزارز ممنوع است. با این حال ، این ممنوعیت در ماه مه 2019 برداشته شد. و با صدور مجوز برای برخی شرکتهای واجد شرایط ، محدودیت ها کاهش یافت.

 

  • اروپا

اتحادیه اروپا رویکردی محتاطانه نسبت به حوزه رمزرزها دارد. طوری که به نظر می رسد ضمن تقویت نوآوری و در نظر گرفتن نیازهای اکوسیستم، تمرکز این دولت بیشتر بر روی آموزش و یادگیری است تا تنظیم قوانین نظارتی .

در آوریل سال 2018 ، اعضای پارلمان با اکثریت آرا از توافق نامه دسامبر 2017 با شورای اروپا مبنی جلوگیری از استفاده رمز ارزها در پولشویی و تروریسم مالی حمایت کردند . در اوایل سال 2020 ، پنجمین دستورالعمل مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا (5AMLD) به تصویب مجلس رسید. که به موجب آن ارائه دهندگان خدمات رمز نگاری شده تحت کنترل و نظارت شدیدتری قرار خواهند گرفت.

 

  • هند

بانک مرکزی هند رسماً درباره بیت کوین هشدار داده است. در پایان سال 2017 وزیر دارایی این کشور در مصاحبه ای اعالم کرد که بیت کوین پولی قانونی نیست. و دولت هنوز هیچ آیین نامه ای  برای رمز ارزها تنظیم نکرده. اما در حال بررسی طرح ها و پیشنهادها میباشد.

با این حال ، بانک مرکزی مؤسسات مالی هند را از کار با صرافی های رمز ارز و سایر خدمات مرتبط منع کرده است. (ممنوعیتی که اخیراً توسط دیوان عالی کشور تأیید شده است). در ژوئن سال 2020 شایعاتی مبنی بر ممنوعیت جدید کریپتو منتشر شد. که کارشناسان این صنعت معتقدند تصمیم شتابزده  و نا بهنگامی بوده است.

 

  • بیت کوین پولی قانونی در ژاپن

ژاپن اولین کشوری بود که صریحاً بیت کوین را به عنوان “پولی قانونی” معرفی کرد . در اوایل سال 2017 قانونی وضع شد. که طبق آن صرافی های بیت کوین ملزم به رعایت قوانین مقابله با پولشویی و احراز هویت شدند. (هرچند که درخواست مجوزها موقتاً معلق شده. چرا که تنظیم کنندگان و مجریان قانون از اوایل سال 2018 درگیر هک صرافی coincheck  هستند).

آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) در حال وضع قوانینی برای بهبود شرایط است. این سازمان یک گروه تحقیقاتی در زمینه صنعت تبادل رمزارز تشکیل داده تا مشکلات و مسائل نهادی بیت کوین و سایر دارایی ها را مورد بررسی قرار دهند. در اکتبر سال 2019 ، FSA دستورالعمل های دیگری برای سرمایه گذاری در حوزه کریپتو صادر کرد.

 

  • قزاقستان

طبق گزارش های سال 2018 ، بانک ملی قزاقستان اخیراً تصمیماتی حول ممنوعیت تجارت و استخراج رمز ارزها اتخاذ کرده است. هرچند هنوز هیچ آیین نامه محکمی به تصویب مقامات نرسیده است.

 

  • قرقیزستان

بانک مرکزی قرقیزستان در سال 2014 اعلام کرد که استفاده رمز ارزها در معاملات، خلاف قانون است. در آگوست سال 2019 ، وزارت اقتصاد این کشور قانون اعمال مالیات به ماینر ها را وضع کرد.

 

  • مالزی

کمیسیون اوراق بهادار مالزی به همراه بانک مرکزی این کشور در حال تنظیم  چهارچوبی برای رمز ارزها است.  اوایل سال 2019 ، آغاز تصویب مصوبات ICO (عرضه اولیه) از طرف این کمیسیون بود.

در ژوئن سال 2018 ، جزیره اروپا مجموعه ای از قوانین سازگار با بلاک چین را تصویب کرد. از بین آنها می توان به قوانین ثبت نام صرافی های رمزارز اشاره کرد. در اوایل سال 2020 ، سازمان خدمات مالی مالت ،سندی مربوط به دستورالعمل توکن های امنیتی منتشر کرد .

 

  • بیت کوین در مکزیک

در سال 2014 ، بانک مرکزی مکزیک بیانیه ای صادر کرد که  طبق آن بانک ها را از معامله با رمز ارزها منع کرد. سال بعد ، وزارت دارایی تصریح کرد که ، گرچه بیت کوین “پول قانونی” نیست ، اما می تواند به عنوان روشی برای پرداخت استفاده شود. البته بیتکوین مشمول همان محدودیت های ضد پولشویی  پول نقد و فلزات گرانبها است.

در پایان سال 2017 ، قوه مقننه مکزیک لایحه ای را تصویب کرد که طبق آن صرافی های بیت کوین آن کشور تحت نظارت بانک مرکزی قرار میگیرند.

 

  • مراکش

تا پایان سال 2017 ، مسئول ارز خارجی مراکش اعلام کرد که استفاده از رمزارزها  در داخل کشور خلاف مقررات ارزی بوده و  مجازات خواهد داشت.

 

  • نامیبیا

نامیبیا یکی از معدود کشورهایی است که  خرید با بیت کوین را صریحاً “غیرقانونی” اعلام کرده است.

 

  • وایت پیپر بیت کوین در نیجریه

در حالی که بانک های نیجریه از معامله رمز ارزها منع شده اند ، بانک مرکزی در فعالیت بر روی وایت پیپر (white paper)این ارزهاست. از این طریق موضع رسمی خود را در مورد استفاده رمز ارزها به عنوان روش پرداخت مشخص می‌کند.

 

  • پاکستان

در آوریل 2018 ، بانک مرکزی پاکستان بیانیه ای صادر کرد که شرکت های مالی این کشور را از کار با شرکت های رمزارز منع کرده است. در ماه آوریل سال 2019 ، دولت فدرال مقررات و طرح های جدیدی را برای صدور مجوز شرکت های رمزارز معرفی کرد.

 

  • روسیه

اگر چه در حال حاضر در روسیه از رمز ارزها برای پرداخت ها و خدمات مختلف استفاده می‌شود ،اما مقامات روسی همچنان در حال وضع قوانین جدید برای جلوگیری از رشد و توسعه آنها در کشور هستند. در نوامبر سال 2019  ، بانک مرکزی اعلام کرد که از ممنوعیت پرداخت با رمز ارز حمایت می‌کند. اوایل سال 2020 از مقررات جدیدی رونمایی شد که به موجب آنها  احتمالاً صدور و فعالیت ارزهای دیجیتال در کشور ،مخصوصاً پخش اخبار این حوزه  ممنوع اعلام شد.

 

 

  • سنگاپور

سنگاپور در کل جهان بهترین پناهگاه برای رمزارزها است. به لطف رهبری اداره مالی سنگاپور (MAS)، این کشور از رویکرد خلاق رمز ارز و بلاک چین بسیار استقبال کرده است.در ژانویه سال 2020 ، MAS چارچوب نظارتی جدیدی تحت مقررات مبارزه با پولشویی و مقررات ضد تروریستی برای کلیه مشاغل و تبادلات رمزنگاری مستقر در سنگاپور تنظیم کرد. MAS بعداً قانون شش ماه مهلت معافیت از مجوز را برای تعدادی از صرافی ها مانند Binance ، Coinbase ، Gemini و Bitstamp اضافه کرد.

 

  • بیت کوین در آفریقای جنوبی

 

آیا بیت کوین قانونی است؟

بیت کوین در آفریقای جنوبی

 

در سال 2017 ، بانک مرکزی آفریقای جنوبی “رویکردجعبه شنی” را اجرا کرد .و طرح مقررات بیت کوین و رمز ارز را بر روی تعداد کمی از استارتاپ ها  آزمایش کرد. در آوریل سال 2020 ، به پیشنهاد Fintech با ثبت نام در مرکز اطلاعات مالی AML نظارت بر فعالیتهای رمزارز و تجارت این حوزه  افزایش یافت.

 

 

  • کره جنوبی

در اوایل سال 2018 ، کره جنوبی حساب های ارزی ناشناس را بست .  اگرچه فرماندار خدمات نظارت بر امور مالی این کشور گفته است ” دولت از تجارت های عادی رمز ارز حمایت خواهد کرد اما مسئولان برای جلوگیری از سرمایه گذاری های مخاطره آمیز رمز ارز، در تلاشند تا بیشتر به فعالیت صرافی ها نظارت داشته باشند. به گفته یک گزارش مطبوعاتی ، مقامات مالی این کشور برای نظارت مشترک بر سرمایه گذاری رمز ارز با آژانس های مشابه در ژاپن و چین در حال مذاکره هستند .

در آوریل سال2018 ، کمیسیون معاملاتی این کشور به 12 صرافی رمز ارز دستور داد تا قرارداد کاربران خود را اصلاح کنند. در سال 2020 ، قانون گذاران الزامات جدیدی برای صرا فی ها مطرح کردند،که عملاً کسانی که از عهده ی آنها بر نمی آیند را از دور خارج میکند.

 

 

  • تایلند

پس از ادعای غیرقانونی بودن بیت کوین ، بانک تایلند در سال 2014 طی  بیانیه ای از موضعش عقب نشینی کرد. و توضیح داد که این رمز ارز، پولی قانونی نیست( اما از لحاظ فنی قانونی است).این سازمان در مورد خطرات این حوزه به مردم   هشدار داد.

در مارس 2018 ، قوه مجریه موقتاً پیش نویس دو طرح از طرف دولت را تصویب کرد. به موجب آن افرادی که احراز هویت انجام داده اند مورد حمایت قرار گرفته و اما سود سرمایه آنها مشمول مالیات شد. این پیش نویس ها هنوز به تصویب نهایی کابینه نرسیده اند.

 

 

  • بیت کوین در ایالات متحده آمریکا

این کشور از سیستم نظارتی در هم و بی نظمش  به ستوه آمده است چون قانون گذارانش  هم مسئول ایالت آمریکا هستند و هم دولت فدرال. علاوه بر این آنها مسئولیت حوزه های قضایی  را هم به عهده دارند. برخی از ایالت ها در زمینه نظارت بر رمز ارز پیشرفته تر از سایرین هستند.به عنوان مثال ، نیویورک در سال 2015  از BitLicense بحث برانگیز پرده برداشت . و به مشاغل بیت کوین اجازه داد که فعالیت در ایالت را آغاز کنند. بسیاری از استارت آپها بجای اینکه خودشان را با  الزامات پرهزینه دولت وفق بدهند. کلاً همه با هم از دولت خارج شدند. در اواسط سال 2017 ، واشنگتن لایحه ای را تصویب کرد که در آن قوانین ارسال پول به مبادلات بیت کوین هم اعمال شد.

ایالت هامپشیر برای دریافت مجوز ارسال پول و اوراق 100000دلاری به فروشندگان بیت کوین نیاز دارد. در تگزاس ، کمیسیون اوراق بهادار سرمایه گذاری های بیت کوین را کنترل می‌کند . ( در مواردی هم حسابها را میبندد)

قوانین بیت کوین در کالیفرنیا بعد از رد لایحه 1326 در برزخ  به سر میبرد.  ( این لایحه به دلیل موضوعاتی مانند تعاریف کاملاً گسترده مورد انتقاد قرار گرفت. ولی ملایمتر از قوانین BitLicense نیویورک بود) .

 

 

 

آیا بیت کوین قانونی است؟

کریپتو در آمریکا

 

 

  • دولت فدرال

در فدرال ، نگاه کمیسیون بورس و اوراق بهادار بر استفاده دارایی های مبتنی بر بلاک چین به عنوان اوراق بهادار است.

کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) با توجه به دادن لقب کالا به رمز ارزها  توانایی بهتری در نظارت بر بیت کوین دارد. در حالی که هنوز این کمسیون قوانین جامعی برای بیت کوین وضع نکرده ، تلاشهای اخیرش بیشتر به نظارت بر بازارهای جدید  متمرکز شده است.

کمیسیون قانون متحد ، یک انجمن غیر انتفاعی که هدف از آن وضوح و انسجام در قانونگذاری ایالتی است ، آیین نامه یکپارچه ای برای فعالیت مشاغل مجازی تهیه کرده است .چندین ایالت در فکر معرفی آن در جلسات آتی قانونی هستند. هدف این قانون این است که مشخص کند کدام یک از فعالیتهای  مجازی،  مشاغل انتقال پول هستند. و به چه نوع مجوزی نیاز دارند. منتقدان از شباهت این قانون به  BitLicense نیویورک واهمه دارند.

 

 

بیشتر بخوانید :   استیبل کوین ها

 

 

  • انگلستان و بیت کوین

اینکه دولت انگلستان از کاربران این حوزه هیچگونه حمایتی به عمل نمی آورد، ناشی از هشدارهای اخیر FCA در مورد خطرات بالقوه رمز ارز ها است .از نظر FCA انگلستان بیت کوین نوعی” کالاست”. این سازمان به تازگی اعلام کرده که قصد دارد بر مشتقات بیت کوین  هم نظارت داشته باشد.

در ژوئیه سال 2019 ، این سازمان حجت را تمام کرد. و ضمن ارائه رهنمودهایی در مورد دارایی های دیجیتال، توضیح داد که کدام توکن ها از نظر این سازمان صلاحیت قضایی دارند.

 

 

  • اوکراین

دولت اوکراین ضمن منصوب کردن گروهی متشکل از تنظیم کنندگان از شعب مختلف برای تنظیم  پیش نویس قوانین نظارتی رمزارز به تعیین این امر که کدام سازمان مسئولیت نظارت به این حوزه را بر عهده دارد، پرداخته است .به علاوه ، طبق لایحه ای که قبلاً به مجلس داده شده ، صرا فی های رمز ارز تحت اختیار بانک مرکزی قرار می گیرند. در فوریه سال 2020، وزارت اطلاعات دیجیتالی اعلام کرد که این قانون برای ماینرها  تنظیم نشده و به آنها ارتباطی ندارد.

 

  • بیت کوین در زیمبابوه

اواخر سال 2017 ، یکی از  مقامات  ارشد بانک مرکزی زیمبابوه اعلام کرد : بیت کوین “قانونی نیست”. در حالی که هنوز شرایط و میزان استفاده از بیت کوین مشخص نیست ، بانک مرکزی ظاهراً در حال انجام تحقیقاتی است تا خطرات احتمالی استفاده از این کوین را تعیین کند. سایت CoinDesk  اخیراً مجموعه ای از پادکست هایی در مورد آینده بیت کوین در آفریقا ، از جمله در زیمبابوه تهیه کرده است.

factcoins بازدید : 25 چهارشنبه 18 فروردین 1400 زمان : 17:59 نظرات (0)

 

در این مقاله ، بر روی نانس (nonce) که در بلاک چین برای افزایش اعتبار سنجی و همچنین اطمینان از امنیت استفاده می شود ، تمرکز خواهیم کرد.

 

مقدمه ای بر نانس

nonce ترکیبی از دو کلمه است ، “n” مخفف  number به معنی عدد و “once” به معنای یک بار. بنابراین ، nonce به معنای عددی است که فقط یکبار استفاده می شود. از نظر فنی nonce یک عدد تصادفی دلخواه 32 بیتی است که می تواند یکبار استفاده شود.

نانس (nonce) اغلب در پروتکل های تأیید اعتبار و توابع هش رمزنگاری استفاده می شود. در زمینه فناوری بلاکچین ، یک nonce به یک عدد شبه تصادفی اشاره دارد که در طی فرآیند استخراج به عنوان شمارنده استفاده می شود.

nonce قسمت اصلی اثبات الگوریتم استخراج اثبات کار (PoW) برای بلاکچین ها و ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین است.

در ادامه به بررسی کاربرد نانس در فرآیند استخراج بیت کوین می پردازیم.

 

 

نانس در فرآیند اثبات کار و استخراج

 

در روند استخراج ، هدف ، حل یک معمای ریاضی برای کشف بلاک بعدی و دریافت پاداش بیت کوین است.

 

 

هر بلاک شامل دو قسمت است :

  • قسمت هدر(block header)
  • قسمت بدنه (block body)

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.

factcoins بازدید : 24 سه شنبه 17 فروردین 1400 زمان : 20:31 نظرات (0)

 

آيا مقايسه بيتکوين و طلا قياس صحيحي است؟

با شروع همه گيري کرونا، معمولاً بيتکوين و طلا با هم مقايسه ميشوند. اما بايد بدانيم که اين قياس درستي نيست. چرا که اين دو بسيار متفاوت هستند.حتي پيش از اين همه گيري و رکود اقتصادي هم بسياري از تحليلگران بيتکوين و طلا را در کنار هم قرار ميدادند. دليل اين امر هم شهرت و معروفيت مشترک آنها به عنوان دارايي هاي امن و رفتار ظاهراً ضد چرخه اي و با ثبات آنها در بازار سرمايه است.

مردم عادت کرده اند که بيت کوين را طلاي ديجيتال بنامند. البته بايد اعتراف کنم که بسياري از افراد فعال در اين حوزه هم در گذشته چنين عبارتي را به کرّات استفاده ميکردند.اگر بخواهيم امپراطور رمزارز دنياي رمزنگاري را به تازه واردان معرفي کنيم، ميتوانيم بگوييم که منابع بيتکوين هم مثل طلا محدود است .و پروسه توليد (استخراج ) هردوي آنها تا حدودي شبيه به يکديگر است.

البته ضروريست در همين ابتداي مقاله ذکر کنيم که طبق نتيجه گيري ما ،يک مشکل بسيار اساسي در اين مقايسه وجود دارد. بعد از خواندن کل اين مقاله متوجه خواهيد شد که با وجود شباهتهايي که گفتيم، آنها کاملاً با يکديگر فرق دارند.

بيتکوين نبايد با طلا مقايسه شود.در ادامه اين پست به شرح دلايلي که اين دو را از يکديگر متمايز ميکند، خواهيم پرداخت. همچنين نکاتي درباره اينکه چرا بيت کوين از طلا متفاوت است؟ و پيامدهاي اين امر خصوصاً در شرايط بحراني را با شما به اشتراک خواهيم گذاشت.

اعتماد

بسياري از افراد بيشتر تمايل دارند طلا هاي خود را در بانک ها نگه داري کنند تا نزد خودشان. به علاوه افرادي هم هستند که به صورت غير مستقيم در طلا سرمايه گذاري کرده اند. حال بسته به شرايط و بحراني که ممکن است پيش بيايد، دسترسي به سرمايه ( طلا) براي اين افراد مشکل ميشود. شرايطي را در نظر بگيريد که دولت تصميم ميگيرد همه طلاهاي موجود در بانکها را ضبط کند، چه کاري از دست اين افراد بر مي آيد؟

در مقابل مديريت بيتکوين در دست خود کاربران است و هيچ واسطه اي در اين ميان وجود ندارد. حتي اگر کاربران کوين هاي خود را در صرافي ها نگه داري کنند، باز هم ارز ديجيتال است و انتقال آن نسبت به يک جسم فيزيکي مثل طلا بسيار آسانتر است. سرمايه گذاري در طلا مستلزم اعتماد بي چون و چرا به سيستم مالي دولت ميباشد. اما سرمايه گذاري در بيتکوين به چنين اعتمادي احتياج ندارد.

حتي اگر طلاهاي خود را نزد خودتان نگه داريد هم آخر به نوعي به سيستم مالي و واسطه ها اعتماد کرده ايد. در حالي که در سيستم بيتکوين بايد به پروتکل اين شبکه و حافظه خودتان اعتماد کنيد.

 

 

 

 مقايسه بيتکوين و طلا

بيتکوين و طلا

 

واسطه مبادله

بيتکوين و طلا هر دو در ابتداي فعاليتشان به يک منظور استفاده ميشدند. زيرا هر دو در وهله اول به عنوان وسيله اي براي مبادله به کار ميرفتند. با اين تفاوت که طلا براي ساخت سکه استفاده ميشد، اما بيتکوين وسيله اي براي پرداخت در دارک وب بود.

در حال حاضر هم از طلا براي مقاصد خاص و ثابتي هم چون دارايي ذخيره استفاده ميشود. اما کاربرد بيتکوين به اندازه طلا محدود و ثابت نيست. بسيار بعيد است که مردم هزينه هاي روزمره خود را با طلا پرداخت کنند اما مسئله درباره بيتکوين فرق ميکند. و ممکن است مردم برخي از خريدهاي خود را با بيتکوين انجام دهند.

بيتکوين جاي خود را در بيشتر فروشگاه ها و ارائه دهندگان خدمات مثل پيتزا دومينو، خطوط هوايي نروژ يا شرکت مايکروسافت باز کرده است. اين شرکتها در قبال خدمات خود از مشتريانشان بيتکوين قبول ميکنند. پس همانطور که مشاهده ميکنيد بعيد است بازرگانان و فروشنده ها از مشتري هاي خود طلا بپذيرند اما دريافت بيتکوين اصلاً دور از انتظار نيست.

البته تنها دليل اين امر هم ديجيتالي بودن بيتکوين است. چرا که دريافت آن را براي کمپاني ها آسانتر و ارزانتر کرده است.

حداکثر عرضه

اين دو دارايي اغلب با يکديگر مقايسه ميشوند، چرا که در برخي خصوصيات مشترک هستند. ظاهر امر گوياي اين مطلب است که منبع هر دو دارايي محدود است. حداکثر تعداد بيتکوين در بلاکچين اين رمزارز، 21 ميليون ميباشد. البته مقدار بيتکوين موجود تا حدودي کمتر اعلام شده. زيرا طبق اطلاعات به دست آمده 2 تا 3 ميليون بيتکوين تا کنون گم شده است. که اين اتفاق ميتواند از دلايل متفاوتي نشات گرفته باشد. از گم شدن کليدهاي خصوصي گرفته تا ارسال بيتکوين به آدرس هاي اشتباهي. ( در هنگام تايپ آدرس گيرنده بسيار مواظب باشيد تا حروف را به درستي تايپ کنيد. )

طبق اطلاعات موجود در سايت Thomson Reuters (GFMS) کل طلاي موجود در سراسر دنيا 171،300 تن است. همانطور که برادران وينکل واس هم در آخرين مقاله خود ذکر کرده اند، حتي اگر خود ساتوشي ناکاماتو هم بخواهد، ديگر نميتواند در کد بيتکوين دست ببرد و تعداد کل آن را عوض کند . پس تا ابد تعداد واحدهاي بيتکوين 21 ميليون باقي خواهد ماند.

اما اين مسئله در باب طلا صدق نميکند. چرا که بر اساس گفته دانشمندان، ما در جهاني زندگي ميکنيم که تعداد سياره هاي آن نامحدود است و ميتوان گفت در اين کيهان بيش از 600،000 سياره کوچکي وجود دارد که احتمال کشف طلا در آنها بسيار زياد است.

به عنوان مثال:

 

ايلان ماسک قصد دارد از مريخ و سياره هاي کوچک طلا استخراج کند و به زمين بفرستد.

 

ممکن است اين مسئله در حال حاضر خيال و توهمي بيش به نظر نرسد، اما ميتواند در آينده به واقعيت تبديل شود. خوب ،پس همانطور که متوجه شديد منبع بيتکوين محدود است. اما در مقابل احتمال استخراج طلا از منابعي که فکرش را هم نميکنيم شدنيست.

 

 

بيشتر بخوانيد :   انواع استخراج ارز ديجيتال

 

تاريخچه

در هنگام مقايسه دو دارايي توجه به اين امر که” چه مدت از زمان پيدايش آنها ميگذرد” هم از ضروريات به حساب مي آيد. تا به اين جاي مقاله ديديم که تفاوت بيتکوين و طلا آنقدرها هم کم نيست.وايت پيپر بيتکوين يعني اولين مدرکي که نام بيتکوين و بلاکچين آن در آنجا برده شده ، در سال 2008 منتشر شد.اولين بلاک بلاکچين بيتکوين هم در سال 2009 ساخته شد. بنابراين بيتکوين تنها 12 سال دارد. حال بيتکوين را از اين نظر با طلا مقايسه کنيد. اولين کاربرد طلا به عنوان پول حدود 700 سال قبل از ميلاد اعلام شده. درست زماني که بازرگانان ليديه به ساخت اولين سکه هاي تاريخ مشغول شدند. پس بيش از 2700 سال است که بشريت از طلا استفاده ميکند.

 

 

 

 مقايسه بيتکوين و طلا

بيتکوين و طلا

 

 

2700 سال است که در تجارت از طلا استفاده ميشود اما بيتکوين چه؟

 

ارزش بازار بيتکوين و طلا هم بسيار متفاوت است. ارزش بازار بيتکوين 21 ميليارد دلار  و طلا از ارزشي بازاري بالغ بر 9 تريليون دلار برخوردار است. جالب اينجاست که طلا 270 برابر بيشتر از بيت کوين استفاده مي شود. در حالي که ارزش بازار آن “فقط” 42 برابر بيشتر است.

اين تفاوت فاحش در کاربرد آنها مقايسه را بي معنا ميکند. چرا که ايجاد اکوسيستم ، ارائه دهندگان خدمات و با خبر شدن از وجود يک دارايي زمانبر است.درست است که سرمايه گذاري در بيتکوين بسيار آسانتر از طلاست، اما هنوز هم طلا در دسترس تر از بيتکوين به حساب مي آيد . چون تقريباً همه ارائه دهندگان خدمات مالي طلا دارند اما بيتکوين چه؟ آيا همه آنها بيتکوين عرضه ميکنند؟

انتقال پذيري

عامل مهم ديگري که باعث تمايز بيتکوين از طلا ميشود، قابليت انتقال آن است. از آنجايي که هر دوي اين دارايي ها ارزشمند هستند انتقال آسان آنها در مواقع بحران و آشفتگي از اهميت ويژه اي برخوردار است.

شمش هاي طلايي که اغلب در فيلم هاي سينمايي ميبينيد، در بانک هاي مرکزي نگه داري ميشوند، و حدود 12.4 کيلوگرم وزن دارند. بر عکس بيتکويني که به اشتباه از آن به عنوان طلاي ديجيتال ياد ميشود اصلاً وزني ندارد و کاملاً ديجيتاليست.

حالا در نظر بگيريد در مواقع حساس اگر مجبور به حمل طلاهاي خود باشيد چقدر سخت خواهد شد!!!و اما بيتکوين ! هر اندازه هم که بيتکوين يا ارز ديجيتال داشته باشيد، ميتوانيد در يک کيف پول سخت افزاري يا گوشي همراهتان که به راحتي در جيب شما جا ميگيرند، ذخيره کنيد و با خود حمل کنيد.

جمع بندي مطالب

مقايسه بيتکوين و طلا اصلاً قياس صحيحي نيست. چرا که از جنبه هاي مختلف اعم از سابقه، کاربرد و حداکثر عرضه متفاوت هستند. بيت کوين نه تنها طلاي ديجيتالي نيست بلکه جزء داراييهايي به حساب مي آيد که در برهه هاي زماني مختلف و طي بحران ها خصوصيات منحصر به فرد و پيامدهاي مربوط به خودش را دارد.

factcoins بازدید : 32 سه شنبه 17 فروردین 1400 زمان : 13:38 نظرات (0)

 

بیشتر کسانی که این مقاله را میخوانند از وجود انواع دستگاه های استخراج رمزارز باخبرند. اما احتمالاً تازه واردانی هم هستند که به حوزه استخراج ارزهای دیجیتال علاقه مندند اما نمیدانند که چگونه و از چه طریق فعالیتشان را آغاز کنند. در این مقاله شما را با روش های مختلف استخراج رمزارز  و البته انواع مختلف سخت افزارهای ماینینگ آشنا خواهیم کرد.

 

از زمانی که بیتکوین و آلتکوین ها وارد روند جدیدی شده اند روز به روز به تعداد افرادی که به سمت استخراج این ارزها متمایل میشوند، بیشتر و بیشتر میشود.اولین زمانی که هش ریت شبکه بیتکوین به بالاترین مقدار خود رسید ، 120 میلیون تراهش بر ثانیه بود که واحد آن به 120 اگزاهش بر ثانیه تغییر یافت.

پس اگر شما هم جزء دسته این افراد هستید و نمیدانید چگونه به استخراج رمزارز بپردازید، این مقاله تمام ابهامات موجود در ذهن شما را برطرف میکند. در این پست ضمن اشاره جزئی به رمزنگاری به توضیح علت تمایل مردم به استخراج ارز دیجیتال خواهیم پرداخت.

اول از هرچیز تنها دلیل این امر این است که افراد از این راه میتوانند درآمد کسب کنند.اما همه آنها هم از استخراج رمزارز چنین هدفی ندارند.تنها کسانی که پس از تحقیق و بررسی در بهترین روش را انتخاب کرده اند میتوانند به این مهم دست پیدا کنند و از مبلغی که در ماینینگ سرمایه گذاری کرده اند به سود برسند.

قبل از اینکه به معرفی انواع استخراج ارز دیجیتال بپردازیم بهتر است ابتدا به طور خلاصه توضیح دهیم که اصلاً ماینینگ رمزارز به چه معناست.

 

استخراج ارز دیجیتال

آیا تا به حال واژه ی استخراج طلا به گوشتان خورده است؟ وقتی صحبت از استخراج به میان بیاید، طلا و ارز دیجیتال هر دو شبیه هستند. استخراج طلا فعالیتی فیزیکیست که طی آن ماشینهای مجهز در جهت یافتن مقداری طلای ارزشمند به کندن زمین مشغول میشوند.

جالب اینجاست که استخراج رمزارز هم دقیقاً چنین فرآیندی است. با این تفاوت که کامپیوتر به جای فعالیت فیزیکی ، با انجام فرآیندهای محاسباتی و حل مسائل ریاضی، ارز دیجیتال استخراج میکند. برای درک بهتر کسب درآمد از طریق استخراج پیشنهاد میکنیم مقاله پاداش بلاک سایت ما را بخوانید.در این مقاله استخراج بیتکوین ، دلیل حل معماهای ریاضی توسط ماینرها و البته چگونگی انجام این فعالیت به صوت مفصل توضیح داده شده است.

 

 

 


بیشتر بخوانید :   پروتکل های استخراج


 

 

انواع استخراج ارز دیجیتال

در فضای رمزارز 100 کوین با الگوریتم گواه اثبات کار وجود دارد، که شما میتوانید آنها را استخراج کنید. کافیست تصمیم بگیرید که به استخراج کدامیک علاقه مندید. پس از آن برای ماین این ارز به یک سخت افزار نیاز دارید.

 

انوع مختلف سخت افزار ماینینگ

هر کوین الگوریتم استخراج مخصوص به خودش را دارد. و هر کدام از این الگوریتم ها تنها به وسیله ی سخت افزار خاصی قابل استخراج هستند.برای مثال:

  • الگوریتم هش بیتکوین SHA256 است. پس استخراج آن تنها از طریق دستگاه های SHA256 ASIC امکانپذیر است.
  • الگوریتم هش لایتکوین اسکریپت Scrypt  است. بنابراین استخراج لایتکوین هم تنها با ASIC های Scrypt ممکن است.
  • الگوریتم هش رمزارز دش هم X11  است . پس فقط با دستگاهی با همان الگوریتم ماین میشود.
  • اتریوم هم از الگوریتم  Ethash PoW استفاده میکند. قبلاً اتریوم با سخت افزارهای معمولی GPU هم استخراج میشدند، اما اکنون تنها ماینرهایی که از ASICهای  Ethash استفاده میکنند سود خوبی میگیرند.

خوب حتماً برایتان سؤال پیش آمده که ASIC چیست. ASIC که مخفف Application Specific Integrated Circuit است دستگاهیست که تنها برای ستخراج یک الگوریتم خاص طراحی شده است. تنها استفاده این دستگاه ها برای ماین رمزارز میباشد. چنانچه رمزارزهای ASIC را با GPU  یا CPU ماین کنید احتمالاً به سود چشمگیری دست پیدا نخواهید کرد.

البته اصلاً جای نگرانی نیست.صدها کوین وجود دارد که  ASIC resistant هستند. به این معنی که هنوز هیچ دستگاه یا راه حل ASIC برای استخراج آنها ساخته نشده است. به عنوان مثال مونرو در این دسته از کوین ها قرار دارد .این کوین از الگوریتم RandomX  استفاده میکند که تنها برای GPU  و CPU ها مطلوب است .خوب حال اگر هیچ کدام از این دستگاه ها را نداشتید اما باز هم دوست داشتید در این حوزه فعالیت داشته باشید چه؟ اینجاست که استخراج ابری ( cloud mining) وارد بازی میشود اهمیتش آشکار میشود.

 

نوع اول: استخراج ابری

این روش بهترین و تنها روشی است که میتوانید بدون اینکه برای دستگاه هزینه کنید به استخراج بپردازید. استخراج ابری نوعی فرآیند استخراج کریپتو است که از مرکز داده از راه دور با قدرت پردازش اشتراکی بهره میگیرد. و بدین ترتیب به کاربر اجازه میدهد بدون نیاز به هیچگونه سخت افزاری بیتکوین یا هر آلتکوین دیگری را ماین کند.

 

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.

factcoins بازدید : 24 دوشنبه 16 فروردین 1400 زمان : 14:51 نظرات (0)

 

 

تعریف سختی شبکه (difficulty)

سختی شبکه یا سختی استخراج یک واحد اندازه گیری است که در فرآیند استخراج بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرد . سختی نشان می دهد که حل یک معمای رمزنگاری پیچیده چقدر دشوار است.

 

سختی شبکه یا سختی استخراج

 

سختی بیت کوین چگونه محاسبه می شود؟

سختی بیت کوین بعد از ساخته شدن هر 2016 بلاک بر اساس زمانی که برای کشف بلاک های قبلی لازم بود تنظیم می شود. چون هر 10 دقیقه یک بلاک استخراج می شود ، تغییر سختی دقیقاً دو هفته یکبار انجام می شود. اگر استخراج 2016  بلاک قبلی بیش از دو هفته طول کشید ، سختی Bitcoin افزایش می یابد. برای حفظ زمان لازم برای پردازش یک بلوک در حدود 10 دقیقه ، سختی باید به صورت دوره ای تنظیم شود.

 

هدف از سختی

در واقع سختی بیت کوین ، اضافه کردن بلاک در بلاکچین بیت کوین را ثابت نگه می دارد. پارامتر سختی میانگین 10 دقیقه را حفظ می کند. ساتوشی ناکاموتو احتمالاً این هدف بلوک 10 دقیقه ای را عمداً طراحی کرده است. این یک تعادل بین زمان تأیید بلاک اول و مقدار کار تلف شده به دلیل تقسیمات زنجیره ای بود.

تخمین زده می شود که برای انتشار اطلاعات مربوط به آخرین بلاک از یک گره به همه گره های سراسر جهان ، حدود 10 دقیقه زمان لازم است تا کل زنجیره بلاک همگام سازی شود. اگر بلاک ها سریعتر استخراج شوند ، منجر به هدر رفتن تلاش استخراج برای ماینرها می شود زیرا فقط یک رکورد زنجیره بلاک نگهداری می شود. فورک های باقیمانده کنار گذاشته می شوند. در اینجا سختی در حفظ این فاصله 10 دقیقه ای و صرفه جویی در اتلاف محاسبات ، هدف نهایی خود را ایفا می کند.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.

factcoins بازدید : 71 یکشنبه 15 فروردین 1400 زمان : 14:55 نظرات (0)

 

آیا هنگام بحث در مورد فناوری بلاکچین درباره درخت مرکل چیزی شنیده اید؟ شبکه های زنجیره ای ، پایگاه داده و شبکه ها در سراسر جهان از درختان Merkle برای هماهنگی سریع و کارآمد سوابق در چندین رایانه استفاده می کنند.در این مقاله ، به بررسی درخت Merkle خواهیم پرداخت و نقش آن را در موفقیت فناوری بلاکچین شرح می دهیم.

در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:

 

  • مقدمه ای بر درخت Merkle 
  • تاریخچه
  • درخت Merkle  چگونه کار می کند؟
  • مزایای درخت Merkle 
  • نتیجه مطالب

 

مقدمه ای بر درخت مرکل

درخت مرکل بخشی اساسی از فناوری بلاکچین است. درخت مرکل یک ساختار داده ریاضی است که از هش بلاک های مختلف داده تشکیل شده است. و به عنوان خلاصه ای از کلیه تراکنش های یک بلاک عمل می کند. همچنین امکان تأیید کارآمد و ایمن محتوا را در مجموعه وسیعی از داده ها فراهم می کند. بیت کوین و اتریوم از ساختار درخت مرک  استفاده می کنند. درخت مرکل به درخت هش نیز معروف است.

 

تاریخچه

درخت مرکل برای اولین بار در سال 1979 توسط رالف مرکل(Ralph Merkle) ارائه شد. در سیستم های متمرکز ، داده ها از یک نسخه ، قابل دسترسی هستند. این بدان معناست که آنها برای ذخیره یا دسترسی به داده ها کار زیادی انجام نمی دهند. اما ، وقتی صحبت از شبکه بلاکچین غیر متمرکز می شود ، با کپی شدن هر داده در میان گره ها ، دستیابی موثر به داده ها یک چالش است. همچنین تهیه کپی از داده ها و به اشتراک گذاری آن در میان گره ها دشوار است. علاوه بر این ، داده های مشترک برای هر یک از گره های دریافت کننده باید تأیید شوند.

 

 

 

درختان Merkle برای رمزگذاری داده های بلاکچین

 

 

درخت مرکل بلاک چین های غیرمتمرکز را قادر می سازد داده ها را به اشتراک بگذارند ، آنها را تأیید کرده و قابل اعتماد کنند. داده ها را به گونه ای سازماندهی می کند که برای به اشتراک گذاری و تأیید داده ها ، قدرت پردازش زیادی لازم ندارند. همچنین به لطف استفاده از توابع هش و رمزنگاری امنیت تراکنش ها را تسهیل می کند.

Satoshi Nakamoto اولین شخصی بود که درختان مرکل را از طریق بیت کوین در فناوری بلاکچین پیاده سازی کرد. ساتوشی شاخه جدیدی از علوم کامپیوتر را در جایی گشود که نیازی به مرجع متمرکز نیست.

 

درخت مرکل چگونه کار می کند؟

درخت مرکل یک ساختار داده غیرخطی ، باینری و هش مانند است.

درخت مرکل سه قسمت اصلی دارد:

  • ریشه مرکل (Merkle Root)
  • گره های برگ (Leaf Nodes) : گره هایی هستند که حاوی هش داده های تراکنش ها هستند.
  • گره های غیربرگی (Non-Leaf Nodes) : مقدار هش ، دو هش قبلی را ذخیره می کنند.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.

factcoins بازدید : 28 شنبه 14 فروردین 1400 زمان : 17:31 نظرات (0)

 

هر کسی که به بیت کوین علاقه مند باشد ، در برخی مواقع عبارت “تابع هش رمزنگاری” را شنیده است. اما این دقیقاً به چه معناست و چه ارتباطی با ارزهای رمزپایه دارد؟ در این مقاله به بررسی تابع هش که ستون فقرات بلاکچین است، می پردازیم.

 

مقدمه

تاریخچه

تعریف هش

هش در بلاک چین

توابع هش در فرآیند استخراج

ویژگی های تابع هش

انواع توابع هش

نتیجه گیری

مقدمه ای بر تابع هش

بلاکچین دفترکل توزیع شده ای است که دائماً در حال رشد است . تمام تراکنش های انجام شده به صورت ایمن و تغییرناپذیر با ترتیب زمانی ، در دفترکل به صورت دائمی ثبت می شود. برای ایمن سازی داده ها ، بلاکچین از تابع هش استفاده می کند. هش تابعی است که نیازهای رمزگذاری شده مورد نیاز برای حل محاسبه بلاک چین را برآورده می کند.

 

هش: ورودی دلخواه، خروجی ثابت

تاریخچه Hash

اصطلاح ” Hash” از کلمه فرانسوی “hacher” گرفته شده است که به معنی “خرد کردن به قطعات کوچک” است ، که نشان می دهد چگونه یک تابع هش برای “خرد کردن” داده ها طراحی شده است. از گذشته تا کنون فشرده سازی داده ها و ذخیره سازی آنها همواره یک چالش محسوب می شود. توابع هش از نیاز به فشرده سازی داده ها به منظور کاهش میزان حافظه مورد نیاز برای ذخیره فایلهای بزرگ نشات گرفته است. در گذشته محبوب ترین کاربرد یک تابع هش مربوط به ساختار داده دیگری به نام جدول هش بود که به طور گسترده ای برای جستجوی سریع داده ها استفاده می شود. آنها همچنین به کوچک کردن برچسب فایلهای بزرگ مانند mp3 ، PDF یا تصاویر کمک می کنند تا کار با این نوع فایلهای بسیار بزرگ قابل کنترل باشد.

در حالی که دلیل اصلی ایجاد تابع هش ، نیاز به فشرده سازی محتوا بود . یک مزیت دیگر آن باعث محبوبیت هش شد: تولید شناسه های منحصر به فرد.

 

تعریف هش

به زبان ساده ، هش به معنای گرفتن یک رشته ورودی با هر طول دلخواه و دادن یک خروجی با یک طول ثابت است. خروجی با طول ثابت را هش می نامند.

 

 

تابع هش برای امنیت بیشتر

 

در حالت ایده آل ، هنگام هش کردن چندین پیام ، هیچ دو پیام متفاوت نباید هش یکسان را برگردانند. به دو پیام هش مختلف که منجر به هش خروجی یکسان می شوند برخورد (collision )می گویند.

 

تابع هش در بلاکچین

هش ستون فقرات یک ارز رمزنگاری شده بلاکچین است. بلاکچین یک دفتر کل جهانی است که با پیوند دادن بلاک های داده تشکیل می شود. بلاکچین فقط شامل تراکنشهای معتبر است و از تراکنش های جعلی و خرج دوباره جلوگیری می کند. مقدار رمزگذاری شده حاصل یک سری اعداد و حروف است که شباهت به داده های اصلی ندارند و هش نامیده می شود. استخراج ارز رمزنگاری شده شامل کار با این هش است. هش با استفاده از یک الگوریتم ایجاد می شود و برای مدیریت بلاکچین در ارز رمزپایه ضروری است.

هش در بلاکچین کاربردهای زیادی دارد.از جمله :

  • آدرسهای موجود در بلاکچین از هش کردن به دست می آیند. آدرسهای بیت کوین از SHA2-256 و RIPEMD 160 استفاده می کنند.
  • هش به تعریف امضاهای رمزنگاری کمک می کند تا به تایید تراکنش ها معتبر کمک کنند.
  • هش یک تراکنش ، پیگیری تراکنش ها در بلاکچین را آسان می کند. به جای جستجوی تراکنش ها ، فقط مقدار هش را در یک مرورگر بلاکچین کپی کنید.
  • توابع هش کردن در استخراج بسیار مهم است .

 

توابع هش در فرآیند استخراج

هش یک تابع ریاضی است ، که نتیجه آن خروجی با طول ثابت است. استفاده از یک خروجی با طول ثابت باعث افزایش امنیت می شود زیرا هرکسی که بخواهد رمز را رمزگشایی کند با نگاهی به طول خروجی نمی تواند تشخیص دهد که ورودی کوتاه یا بلند است.

هش با داده های موجود در هدر بلاک آغاز می شود و اساساً حل یک مسئله پیچیده ریاضی است. هر هدر بلوک شامل یک شماره نسخه ، یک برچسب زمان ، هش استفاده شده در بلوک قبلی ، هش ریشه Merkle ، nonce و هش هدف است.

 

 


بیشتر بخوانید :   تئوری CAP و بلاکچین


 

 

 

کاربرد هش در فرایند استخراج

 

ماینر بر روی nonce ، که رشته ای از اعداد است، تمرکز دارد. این شماره به محتوای هش شده بلوک قبلی اضافه می شود و دوباره هش می شود. اگر این هش جدید کمتر یا برابر با هش هدف باشد ، پس از آن به عنوان راه حل پذیرفته می شود ، به ماینر پاداش داده می شود و بلاک به بلاکچین اضافه می شود.فرآیند اعتبار سنجی تراکنش های بلاکچین متکی به داده هایی است که با استفاده از الگوریتم های هش رمزگذاری می شوند.

 

ویژگی های تابع هش

 

قطعی بودن (Deterministic)

تابعی که برای تولید هش استفاده می شود قطعی است .یک تابع هش باید یک خروجی ثابت داشته باشد. معنی این امر این است که مهم نیست چند بار ورودی معینی را با استفاده از یک تابع هش پردازش می کنید. نتیجه همیشه یکسان است. چرا قطعی بودن مهم است؟ تصور کنید برای هر معامله ای که ثبت می کنید نتایج متفاوتی دریافت می کنید. این به این معنی است که پیگیری کلیه داده های ورودی با استفاده از هش برای شما غیرممکن است.

 

محاسبات سریع (Quick Computation):

در فناوری بلاکچین ، تابع هش خوب ، تابعی است که محاسبات سریع را برای هر ورودی داده انجام می دهد. یافتن داده های ورودی برای یک هش ممکن است دشوار باشد ، اما محاسبه هش باید در حالت ایده آل بسیار سریع باشد. به عنوان مثال ، شما می توانید نتیجه هش کلمه “سلام” ساده را در کسری از ثانیه داشته باشید

 

یک طرفه باشد

یکی از ویژگیهای مهم توابع هش رمزنگاری ایمن ، یک طرفه بودن آنهاست. تعیین داده های ورودی اصلی با استفاده از هش خروجی عملاً غیرممکن است.

 

مقاوم در برابر برخورد یا تصادم(Collision resistant)

در مواردی که یک تابع هش خروجی های مشابهی برای ورودی های مختلف می دهد ، برخورد می تواند رخ دهد. به طور معمول ، این اتفاق نباید بیفتد.

 

انواع تابع هش رمزنگاری

انواع مختلفی از الگوریتم هش مانند Message Digest (MD ، MD2 ، MD4 ، MD5 و MD6) ، RIPEMD (RIPEND ، RIPEMD-128 و RIPEMD-160) ، Whirlpool (Whirlpool-0 ، Whirlpool-T و Whirlpool) وجود دارد یا تابع هش امن (SHA-0 ، SHA-1 ، SHA-2 و SHA-3).

در سال 1990 ، رونالد ریوست ، استاد رمزنگاری و استاد MIT ، عملکرد هش MD4 و بعدا توابع MD5 و MD6 را اختراع کرد. در سال 1995 ، NSA (آژانس امنیت ملی) SHA-1 (Secure Hash Algorithm 1) را بر اساس  Rivest و سپس SHA-2 را در سال 2001 طراحی کرد. SHA-2 استانداردی است که از SHA-256 الهام گرفته است ( به عنوان مبنای الگوریتم اجماع بیت کوین)

SHA-256: مخفف عبارت Secure Hashing Algorithm است. SHA-256 مشهورترین توابع هش رمزنگاری است .زیرا به طور گسترده ای در فناوری بلاکچین استفاده می شود. الگوریتم SHA-256 Hashing توسط آژانس امنیت ملی (NSA) در سال 2001 ساخته شد. (SHA 256 بخشی از خانواده توابع هش است که SHA-2 نامیده می شود)

 

 

Secure Hashing Algorithm

 

 

SHA 256: هش 256 بیتی تولید می کند.در حال حاضر بیت کوین از هش دوتایی SHA-256 استفاده می کند.

 

MD 5: مخفف عبارت Message Digest  و به معنای خلاصه پیام است. که یک هش 128 بیتی تولید می کند.این تابع به صورت گسترده به عنوان تابع رمزنگاری مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از مشکلات آن مساله تصادم است.بعد از 2 به توان 21 هش ، تصادم رخ می دهد.

Keccak-256: هش 256 بیتی تولید می کند.در حال حاضر توسط Ethereum استفاده می شود. Keccak یک خانواده از توابع هش است که در نهایت به SHA-3 استاندارد می شود. اتریوم به جای SHA-3 آن را Keccak نامید زیرا پارامترهای Hk کمی متفاوت از SHA-3 فعلی است.

در دنیای ارزهای رمزنگاری شده ، الگوریتم های هش SHA-256 و X11 بیشترین استفاده را دارند.

 

نتیجه گیری تابع Hash

هش کردن یکی از راه های ایجاد امنیت در هنگام انتقال پیام است که پیام فقط برای گیرنده خاصی در نظر گرفته شده است. به طور خلاصه ، یک تابع هش یک فرایند ریاضی است که داده های ورودی را از هر اندازه می گیرد ، عملیاتی را روی آن انجام می دهد و داده های خروجی با اندازه ثابت را برمی گرداند.

factcoins بازدید : 69 چهارشنبه 11 فروردین 1400 زمان : 14:48 نظرات (0)

 

در قسمت آخر وایت پیپر اتریوم به بررسی نرخ انتشار ،الگوریتم استخراج ، مقیاس پذیری ،برنامه های غیر متمرکز و حملات محتمل به شبکه اتریوم میپردازیم.

 

نرخ انتشار و ارز بومی شبکه اتریوم (Currency And Issuance )

رمزارز بومی شبکه اتریوم اتر نام دارد. اتر نه تنها برای پرداخت کارمزد تراکنش ها استفاده میشود، بلکه با ارائه لایه نقدینگی اولیه امکان مبادله کارآمد انواع مختلف دارایی های دیجیتال را فراهم میکند. نرخ صدور یا نرخ انتشار مقدار اتر ایجاد شده توسط شبکه منهای مقدار اتر تخریب شده توسط شبکه است. برای سهولت کار بهتر است ابتدا نگاهی به ,mBTC uBTC و satoshi در بیت کوین بیندازید. عناوین واحدهای ارزی این شبکه از قبل نامگذاری شده :

1: wei

10^12: szabo

10^15: finney

10^18: ether

این واحدهای ارزی باید به عنوان نسخه توسعه یافته مفهوم “دلار” و “سنت” یا “بیتکوین” و “ساتوشی” در نظر گرفته شود. در آینده نزدیک ، انتظار میرود “اتر” برای معاملات عادی ، “فینی” برای تراکنش های خرد و “szabo” و “وی” برای مباحث فنی در مورد کارمزدها و پروتکل اجرایی استفاده شوند. نرخ صدور یا نرخ انتشار مقدار اتر ایجاد شده توسط شبکه منهای مقدار اتر تخریب شده توسط شبکه است.

 

مدل صدور ارز به شرح زیر است:

  • اتر در بازار ارز با قیمت 1337-2000 اتر به ازای هر BTC منتشر می شود. مکانیزمی که مورد استفاده چندین رمزارز دیگر قرار گرفته و بسیار کارآمد بوده است. اما این مکانیزم در این سیستم به منظور تأمین بودجه شبکه اتریوم و پرداخت هزینه های توسعه، ساخته شده است .BTC دریافت شده از بازار به طور کامل برای پرداخت حقوق و دستمزد به توسعه دهندگان ، محققان و پروژه هایی در اکوسیستم رمزارز استفاده می شود.
  • 0.099X از کل مبلغ فروش به شرکایی که قبل از تأمین بودجه BTC یا اطمینان از بودجه، شرکت کرده بودند ، اهدا میشود و X0.099  دیگر به پروژه های تحقیقاتی بلند مدت اختصاص خواهد یافت.
  • بعد از آن زمان 0.26X از کل مبلغ فروش به صورت سالانه و تا همیشه به استخراج کنندگان اختصاص می یابد.

 

اختلال در نرخ انتشار Issuance Breakdown

 

مدل رشد عرضه خطی، ریسک این مسأله که برخی معتقدند ثروت مردم بیش از اندازه در بیتکوین سرمایه گذاری شده را کاهش میدهد. این امر به بقیه نسل ها هم اجازه میدهد قسمتی از این رمزارزها را از آن خود کنند.اما این مدل همزمان طرفداران اتر را دلسرد میکند. چراکه “نرخ رشد عرضه” به صورت درصدی همچنان با گذشت زمان به صفر می رسد. از آنجایی که همیشه کوین ها به خاطر بی دقتی گم میشوند یا از بین میروند ما این نظریه را مطرح کردیم.

از بین رفتن کوین می تواند سالانه به عنوان درصدی از کل عرضه مدل شود. کل ارز در گردش در نهایت با مقداری برابر با صدور سالانه تقسیم بر نرخ ضرر تثبیت خواهد شد.( به عنوان مثال، در نرخ ضرر1% زمانی که عرضه به 0.26 Xبرسد ، 0.26X رمزارز استخراج خواهد شد و 0.26 از کوین ها سالانه از بین میروند تا تعادل بر قرار شود.)

 

 

بعد از 5 سال بعد از یکسال در زمان تأسیس گروه
2.498X 1.458X 1.198X واحدهای ارزی
40.0% 68.6% 83.5% خریداران
3.96% 6.79% 8.26% عرضه اولیه
3.96% 6.79% 8.26% ارائه طولانی مدت
52.0% 17.8% 0% ماینرها

 

 


با وجود نرخ انتشار خطی ارز شبکه اتریوم، با گذشت زمان نرخ رشد عرضه اتر هم درست مانند بیت کوین متمایل به صفر است.


 

استخرها و تجهیزات استخراج (Mining Centralization)

اساساً الگوریتم استخراج بیتکوین به گونه ای است که ماینرها میلیون ها بار به صورت مداوم و پشت سر هم SHA256 را بر روی هدر بلاک تصحیح شده ای حساب میکنند تا زمانی که عدد نانس مورد نظر به دست بیاید . هش این عدد باید کمتر از سختی شبکه موردنظر باشد (هم اکنون 2 190). این الگوریتم در برابر دو شکل تمرکز آسیب پذیر است. اول اینکه اکوسیستم استخراج تحت سلطه ASIC ها (مدارهای مجتمع مخصوص برنامه) و تراشه های رایانه ای طراحی شده و مخصوص اجرای عملیات استخراج است. این بدان معناست که استخراج بیت کوین دیگر یک کار کاملاً غیرمتمرکز و عادلانه نیست. و برای مشارکت مؤثر در آن نیاز به میلیون ها دلار سرمایه است.

دوم اینکه بیشتر ماینرهای بیتکوین اعتبار سنجی بلاک را خودشان انجام نمیدهند. در عوض به استخری متکی هستند که هدر بلاک را برای آنها فراهم میکند. این جریان اصلا مسأله خوبی نیست. چرا که در زمان نوشتن این مقاله دو استخر برتر جهان به صورت غیر مستقیم 50 درصد از قدرت پردازش شبکه بیتکوین را در دست دارند.البته اگر استخر حمله 51 % را انجام دهد و ماینرها به استخرهای دیگری بپیوندند، قدرت آنها تحلیل خواهد رفت.

 

الگوریتم استخراج شبکه اتریوم

شبکه اتریوم قصد دارد از الگوریتم استخراجی استفاده کند که برای هر 1000 عدد نانس ، تابع هش متمایز و البته تصادفی تولید کند، طیف گسترده ای از محاسبات را به کار بگیرد و از این طریق مزایای سخت افزار تخصصی را حذف کند. چنین استراتژی مطمئناً سود تمرکز را به صفر نمی رساند ، اما دیگر نیازی به آن نخواهد بود.

توجه داشته باشید که هر کاربر ، روی لپ تاپ یا دسک تاپ شخصی خودش می تواند به اندازه مشخصی فعالیت استخراج را تقریباً بصورت رایگان انجام دهد. و فقط هزینه برق را پرداخت کند.  اما با استفاده از CPU به منظور استخراج بیشتر ،مجبور است هم برای برق و هم برای سخت افزار هزینه کند.

 

 

الگوریتم استخراج شبکه اتریوم

 

کمپانی های استخراج ASIC باید از اولین هش برای هردوی این موارد هزینه کنند. از این رو ، اگر بتوان سود تمرکز را زیر نسبت (E + H) / E نگه داشت ، در صورت ساخت ASIC ها، هنوز هم در صنعت استخراج جایی برای ماینرهای عادی وجود دارد.

به علاوه طبق الگوریتمی که ما ساخته ایم ماینر ها باید به بلاکچین دسترسی داشته باشند. پس آنها مجبورند کل بلاکچین را ذخیره یا حداقل بتوانند همه تراکنش ها را چک کنند.

این امر نیاز به استخرهای استخراج را حذف میکند . اگرچه استخرهای استخراج هنوز هم می توانند نقش قانونی توزیع تصادفی پاداش را به عهده داشته باشند، اما استخر های همتا به همتایی که هیچ مرجع مرکزی آنها را کنترل نمیکند هم میتوانند این عملیات را به خوبی انجام دهند.این الگوریتم با افزایش تعداد نودها ی شبکه ، به غیرمتمرکز بودن سیستم هم کمک میکند .

 

مقیاس پذیری

یکی از نگرانی های رایج در مورد اتریوم مسئله مقیاس پذیری است. درست مثل بیت کوین ، شبکه اتریوم نیز از نقصی رنج می برد. که هر تراکنش باید توسط همه نودهای شبکه تأیید شود. در شبکه بیت کوین ، اندازه بلاکچین فعلی حدود 20 گیگابایت است. و تا حدود 1 مگابایت در ساعت رشد می کند. اگر شبکه بیت کوین هم مثل شبکه visa میتوانست در هر ثانیه 2000 تراکنش را پردازش کند ، در هر 3 ثانیه 1 مگا بایت رشد میکرد. (1 گیگا بایت در هر ساعت و 8 ترا بایت در هر سال).

 

 

 


بیشتر بخوانید :   استخراج ترکیبی (Combined Mining)


 

 

 

شبکه اتریوم به احتمال زیاد از یک الگوی رشد مشابه بیتکوین رنج می برد. حتی شرایط آن از بیتکوین هم بدتر است .چرا که برنامه های زیادی بر روی بلاکچین اتریوم توسعه یافته اند .ولی از آنجایی که نودهای شبکه اتریوم فقط کافی است وضعیت را ذخیره کنند نه کل بلاکچین را، پس شرایط خیلی هم بد نیست.ذخیره چنین بلاکچین بزرگی با این حجم، احتمال متمرکز شدن را افزایش میدهد. اگر اندازه بلاکچین به 100 ترابایت افزایش یابد ، سناریوی احتمالی این خواهد بود که تعداد بسیار کمی از مشاغل بزرگ همه نودها را اجرا کنند .پس با این اوصاف تمام کاربران عادی از نودهای SPV سبک استفاده خواهند کرد.

 

 

اتریوم

 

در چنین وضعیتی ،احتمال این وجود دارد که همه نودها با هم متحد شده و به شبکه خیانت کنند.(مثلاً پاداش بلاک را عوض کنند و به خودشان بیتکوین ببخشند). اما مسلماً در چنین شرایطی یک نود وفادار وجود خواهد داشت تا چند ساعت بعد از حمله نودها از طریق کانالی مثل Reddit خودش را نشان بدهد. اما اگر هم این اتفاق بیفتد دیگر دیر خواهد بود.

 

راه حل این مشکل چیست؟

این وظیفه کاربران عادی است که تلاش کنند تا لیست سیاهی از بلاک های مدنظر فراهم کنند. اما هماهنگی بین کاربران اصلاً کار ساده ای نیست. در مورد بیت کوین ، این مسئله در حال حاضر یک مشکل است ، اما پیتر تاد(Peter Todd ) برای حل این مشکل بلاکچین اصلاح شده ای را ارائه داده است.

اتریوم برای حل این مشکل دو استراتژی به کارگرفته است. اول اینکه، به دلیل الگوریتم استخراج مبتنی بر بلاکچین ، هر استخراج کننده مجبور می شود حداقل یک نود کامل باشد که این امر محدودیت کمتری در تعداد نودهای کامل ایجاد می کند.

دوم و مهمتر اینکه ، ما پس از پردازش هر تراکنش ، یک ریشه درخت وضعیت متوسط در بلاکچین اضافه خواهیم کرد. حتی اگر عملیات اعتبار سنجی و تأیید متمرکز باشد ، تا زمانی که یک نود وفادار در شبکه وجود داشته باشد ، می توان از طریق یک پروتکل تأیید ، مشکل تمرکز را دور زد.

 

حملات احتمالی به شبکه اتریوم

اگر ماینری یک بلاک نا معتبر را در شبکه منتشر کرده باشد، آن بلاک یا به شکل نامناسبی فرمت شده و یا ضعیت S[n] آن غلط میباشد. زمانی که S[0] صحیح شناخته میشود پس باید در جایی که S[i] صحیح است چند وضعیت S[i] نادرست وجود داشته باشد. نود تأیید کننده ، شاخص i را به همراه “اثبات عدم اعتبار” متشکل از زیر مجموعه نودهای درخت پاتریشیا که نیاز به پردازش APPLY(S[i-1],TX[i]) -> S[i] دارند را، ارائه میدهد.

گره ها میتوانند از آن نودها برای اجرای آن قسمت از محاسبات استفاده کنند و به این نتیجه برسند که S[i] ایجاد شده با S[i] ارائه شده فرق میکند.

حمله پیچیده دیگری که میتوان نام برد شرایطی است که در آن ماینرهای بدجنس بلاکهای ناقصی را منتشر میکنند. بنابراین هیچ اطلاعات کاملی مبنی بر صحت و اعتبار بلاک ها وجود ندارد. راه حل این مشکل پروتکل challenge-response است.

نودهای تأیید کننده این “چالش ها” را به صورت شاخص های تراکنش مورد نظر به شبکه صادر می کنند. اما تا زمانی که یک نود دیگر ، چه تأیید کننده و چه ماینر ، زیر مجموعه نود های پاتریشیا را به عنوان اثبات اعتبار ارائه دهد، نود سبک SPV بلاک را غیرقابل اعتماد در نظر میگیرد.

 

برنامه های غیرمتمرکز

مکانیزم قراردادی که در بالا توضیح داده شد به هر کاربر اجازه میدهد تا از طریق الگوریتم اجماع در سراسر شبکه یک برنامه دستوری(command line ) را برای اجرا در ماشین مجازی بسازد. با این حال ، برای اکثر مردم ، رابط خط فرمان که مکانیزم ارسال تراکنش است خیلی هم کاربرپسند نیست تا تمرکززدایی را به یک گزینه جذاب تبدیل کند.

برای این منظور، یک برنامه کاملاً غیرمتمرکز باید از بخشهای سطح پایین و مبتنی بر قوانین تجارت تشکیل شده باشد. چه این بخش ها کاملاً بر روی شبکه اتریوم، که ترکیب اتریوم و سیستم های دیگر است،اجرا شده باشند و چه بر روی سیستم های دیگری که رابط کاربر پسند دارند.

طراحی سمت کاربر اتریوم شبیه یک مرورگر وب است . اما از یک Javascript API به نام “eth ” پشتیبانی میکند. که صفحات وب تخصصی سمت کاربر میتوانند با استفاده از آن با بلاکچین در تعامل باشند. از نظر وب سنتی از آنجایی که بلاکچین و دیگر پروتکل های غیرمتمرکز جایگزینی برای اجرای درخواست های اولیه کاربر هستند، پس محتوای این صفحات ایستا است. در آخر، ممکن است پروتکل های غیرمتمرکز ، به نوعی با استفاده از شبکه اتریوم ، برای ذخیره سازی صفحات وب استفاده شوند.

 

جمع بندی مطالب

پروتکل اتریوم در ابتدا به عنوان نسخه ارتقا یافته ای از یک رمزارز ارائه شد. این پروتکل از طریق یک زبان برنامه نویسی کاملاً تعمیم یافته ، ویژگی های پیشرفته ای نظیر سپرده های مبتنی بر بلاکچین ، محدودیت های برداشت و قراردادهای مالی و موارد مشابهی را ارائه می داد.

پروتکل اتریوم مستقیماً از هیچ یک از برنامه ها “پشتیبانی” نمی کند ، اما وجود یک زبان برنامه نویسی تورینگ کامل شرایط را برای ساخت هر نوع تراکنش یا برنامه برای کاربر فراهم میکند.

نکته بسیار جالب در مورد اتریوم این است که پروتکل آن فراتر از ارز است. پروتکل ها و برنامه های غیرمتمرکز در مورد ذخیره سازی پرونده های غیرمتمرکز ، محاسبات غیرمتمرکز و بازارهای پیش بینی غیرمتمرکز ، در میان ده ها مورد دیگر از این قبیل پروتکل ها ، بهره وری از صنعت محاسبات را افزایش میدهد. و برای اولین بار با اضافه کردن یک لایه اقتصادی ، سایر پروتکل های نظیر به نظیر را تقویت میکند.

مفهوم عملکرد انتقال وضعیت دلخواه که توسط پروتکل اتریوم قابل اجرا است ، بستری با پتانسیلی منحصر به فرد فراهم میکند. شبکه اتریوم  یک پروتکل بسته و تک منظوره برای اجرای مجموعه خاصی از برنامه ها از جمله ذخیره سازی داده ، شرط بندی یا امور مالی طراحی شده باشد ،نیست.  برعکس از نظر طراحی کاملاً آزاد است. و ما معتقدیم که به عنوان یک لایه بنیادی برای اجرای تعداد بسیار زیادی از پروتکل های مالی و غیرمالی در سال های آینده بسیار مناسب میباشد.

factcoins بازدید : 26 یکشنبه 08 فروردین 1400 زمان : 15:07 نظرات (0)

 

در مقالات قبلی در مورد رمزنگاری متقارن به تفصیل صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی رمزنگاری نامتقارن یا Asymmetric cryptography می پردازیم.

 

مقدمه ای بر رمزنگاری نامتقارن

رمزنگاری نامتقارن که به رمزنگاری کلید عمومی نیز معروف است ، یکی از مولفه های اصلی فناوری بلاکچین است. این شکل رمزنگاری امکان تایید صحت معاملات را فراهم می کند.

همچنین  از داراییها در برابر حمله هکرها و خطرات دیگر محافظت می کند.رمزنگاری نامتقارن ،نسخه پیشرفته تری از رمزنگاری متقارن است.

 

بررسی مفاهیم در رمزنگاری نامتقارن

قبل از اینکه به بررسی رمزنگاری نامتقارن بپردازیم ،برخی از اصطلاحات و مفاهیم استفاده شده در این مبحث را شرح می دهیم:

 

کلید خصوصی (Private Key) :

کلید خصوصی یک کلید مخفی است که برای رمزگذاری و رمزگشایی پیام ها استفاده می شود. کلید خصوصی همراه با کلید عمومی استفاده می شود. باید در همه زمان ها خصوصی نگه داشته شود و هرگز نباید با کسی در میان گذاشته شود.

در ارزهای رمزنگاری شده ، کلیدهای خصوصی توسط کیف پول برای محافظت از دارایی ها استفاده می شود. به عنوان مثال ، کیف پول Bitcoin دارای یک کلید خصوصی است که با آن در ارتباط است. هنگام ایجاد کیف پول جدید ، کلید خصوصی و کلید عمومی همراه آن تولید می شوند. پس از دریافت آن ، باید از کلید خصوصی خود پشتیبان تهیه کنید.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.

factcoins بازدید : 34 شنبه 07 فروردین 1400 زمان : 15:22 نظرات (0)

 

در مقاله “رمزنگاری چیست؟ ” به صورت مفصل در مورد رمزنگاری و نحوه کار آن صحبت شد.در این مقاله به بررسی رمزنگاری متقارن (symmetric cryptography) که یکی از انواع رمزنگاری است ،خواهیم پرداخت.

 

مقدمه ای بر رمزنگاری

رمزنگاری روشی برای توسعه تکنیک ها و پروتکل هایی برای جلوگیری از دسترسی شخص ثالث است.همچنین رمزنگاری برای  کسب دانش از داده های پیام های خصوصی در طی یک فرایند ارتباطی بکار می رود. رمزنگاری  یا Cryptography از دو اصطلاح یونان باستان ، Kryptos و Graphein تشکیل شده است . اصطلاح اول به معنی “پنهان” است و دومی به معنی “نوشتن” است.

 

تعریف اصطلاحات در رمزنگاری

قبل از بررسی رمزنگاری متقارن به تعریف چند اصطلاح می پردازیم:

  • رمزگذاری(Encryption) : رمزگذاری اساساً فرآیند تبدیل اطلاعات یا متن ساده (plaintext ) به کد یا سایفر(cipher) به منظور جلوگیری از دسترسی اشخاص غیر مجاز به آن است. دولت ها ، مشاغل و افراد از تکنیک های رمزگذاری برای محافظت از اطلاعات شخصی خود و جلوگیری از تقلب استفاده می کنند. مطالعات اخیر حاکی از آن است که تقریباً 50٪ اطلاعات و ارتباطات اینترنتی از طریق پروتکل HTTPS رمزگذاری شده است.

 

  • رمزگشایی (Decryption): رمزگشایی برعکس فرآیند رمزگذاری است. که شامل تبدیل داده های غیرقابل خواندن (متن رمز) به قابل خواندن (متن ساده) است.

 

  • سایفر (Cipher) : در رمزنگاری ، سایفر مجموعه ای از دستورالعمل های تعریف شده است که برای رمزگذاری یا رمزگشایی پیام نوشتاری از آنها پیروی می کنند. روند رمزگذاری شامل تبدیل اطلاعات به نسخه غیرقابل خواندن یا غیرقابل دسترسی است. متن اصلی را که می توان به وضوح درک کرد ، به عنوان متن ساده (plaintext ) می شناسند ، در حالی که شکل رمزگذاری شده آن را متن رمز(cipher)  می نامند. هر دو متن حاوی اطلاعات یکسانی هستند ، تنها تفاوت این است که سایفر در قالبی نوشته شده است که فقط توسط کسانی که مکانیسم رمزگشایی صحیح دارند قابل خواندن یا دسترسی است.

 

جهت مشاهده ادامه مقاله به آدرس وب سایت فکت کوینز مراجعه نمایید.

تعداد صفحات : 11

درباره ما
Profile Pic
''فکت کوینز'' حاصل تلاش یک تیم متخصص وعلاقمند درزمینه بلاک چین وارزهای دیجیتال است که سعی می کند مقالات آموزش های مرتبط را با کیفیت بالا به علم اندوزان ارائه نماید وب سایت www.factcoins.com
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • مطالب
    آرشیو
  • 1400
  • 1399
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 81
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 117
  • بازدید ماه : 306
  • بازدید سال : 4,830
  • بازدید کلی : 11,369